Wat is een veilige ontstekingsremmer?

Veilige ontstekingsremmers

Wat is een veilige ontstekingsremmer? Deze vraag kreeg ik laatst van een volger op één van mijn socials. Deze vraag beantwoord ik graag voor de Vrijdag Volgers Vraag, elke eerste vrijdag van de maand.

Veel chronische pijnen worden veroorzaakt door een ontsteking. Geen acute ontsteking, maar eentje die maar doorsukkelt. Een ‘laag gradige ontsteking’ (LGO) wordt dit ook wel genoemd. Deze heeft veel impact heeft op jouw dagelijkse leven. Want door deze LGO heb chronisch pijn en voel je je chronisch vermoeidheid. Het nemen van een ontstekingsremmer (NSAID) ligt voor de hand. Bij de drogist liggen verschillende NSAID’s, zoals Ibuprofen of naproxen.

Ja, wat is dan een veilige ontstekingsremmer? Persoonlijk denk ik dan aan een natuurlijke oplossing. Daarin heb je misschien wel meer mogelijkheden in dan dat je nu denk. Veel kruidensupplementen zijn krachtige ontstekingsremmers. Maar ook via je voeding kun je invloed uitoefenen op ontstekingen.

Waaruit maak je ontstekingsstoffen?

Bij een ontsteking maakt je lichaam ontstekingsstoffen aan. Zonder dat je je ervan bewust bent, is je lichaam voortdurend bezig met ingewikkelde chemische omzettingen. Je zou kunnen zeggen dat je een lopende chemische fabriek bent.

Interessant is om te weten waar je lichaam ontstekingsstoffen van maakt: uit wat jij eet natuurlijk! Dat is de basis waarmee je lichaam alle noodzakelijke stoffen van maakt. Ook ontstekingsstoffen. Ontstekingsstoffen worden gemaakt uit vetten, namelijk meervoudig onverzadigde vetzuren, omega 6 (linolzuur).

Je weet nu wat er voor nodig is om een ontsteking aan te zetten. Handig is om ook te weten hoe je een ontsteking weer ‘uit’ kunt zetten. Ook weer met vetten! Ook weer meervoudig onverzadigde vetten. Maar nu heb je Omega-3 nodig (α-linoleenzuur)

pijnmedicatie bij chronische pijn

Eten en ontstekingen

Samengevat: Omega 6 zet de ontsteking aan, omega 3 zet de ontsteking weer uit. Omega 3 en 6 zijn tegenhangers van elkaar. Deze tegenhangers moeten met elkaar in balans zijn. Aanbevolen is de houding Ω6:Ω3 = 5:1. De meeste mensen eten veel Ω6 en weinig Ω3. De verhouding kan helemaal scheef zijn. Vaak is de inname Ω6:Ω3=30:1. Je kunt je bord eten gebruiken als een veilige ontstekingsremmer. Verminder je inname Ω6 en verhoog je inname Ω3. Door herstel van de balans van je vetten merk je ook een betere reactie van je lichaam op ontstekingen.

Helemaal onderaan deze blog geef ik je de bronnen van vetzuren in een tabel. 

Kruiden als veilige ontstekingsremmers

En hoe zit het dan met kruiden? Kruiden werken op een iets andere manier.

Om van Ω6 een ontstekingsstof te maken gebruikt het lichaam een enzym: COX-2. Door dit enzym te blokkeren kun je ook de ontsteking remmen. Er zijn verschillende COX-2 remmers, bijvoorbeeld: Boswellia (Boswellia serrata), wilgenbast (Salix alba), Zwarte bes (Ribes nigrum) en Geelwortel (Curcuma longa)

NSAID zijn ook COX remmers, maar net iets minder selectief. Mocht je meer over dit verschil willen weten lees dan mijn blog over welke medicijnen worden gebruikt bij chronische pijn.

Wat kan jij hiermee?

Het geeft je kennis. Kennis is macht. Het geeft je zelfstandigheid. Je bent een stukje minder afhankelijk van een behandelaar of therapeut. Of zoals ze nu zeggen: empowerment! Je weet nu hoe je zelfstandig aan de slag kunt om veilig je laaggradige ontsteking (en daarmee je pijn en vermoeidheid!) actief te beïnvloeden.

Waar zit wat in?

Omega 3

Vette vis (haring, zalm, sardien, makreel), walnoot, lijnzaadolie, pompoenpitolie, algen en zeewier

omega 6

Soja,- mais-, katoenzaad-, saffloer-, teunisbloem-, borrage-, zonnebloemolie, pinda, cashewnoot. Maak ook in vlees, zuivel en ei zit een vorm van omega 6

omega 9

Sesam, olijfolie, avocado, cashewnoot, pinda

Marike Korenhof

Wie ben ik?

Ik ben Marike Korenhof, orthomoleculair en kruidentherapeut, gespecialiseerd in chronische pijn. Sinds 2010 heb ik een eigen praktijk in natuurgeneeskundige, kruiden- en orthomoleculaire therapie. Al tijdens mijn opleiding was ik verbaasd over de eenzijdige informatie die wij als patiënten/consumenten krijgen over onze gezondheid. Dat was voor mij een reden om met blogberichten te starten. Ik hoop een ander geluid te laten horen, zodat jij een meer afgewogen beslissing kan nemen over je natuurlijke herstel van chronische pijn.

Nieuwsgierig? Maak eens een vrijblijvende afspraak voor een gratis sessie.

Wil jij mij eerst wat beter leren kennen? Je kunt mij volgen op verschillende socials. Hopelijk zie ik je daar!⁠
Maak er een mooie dag van!⁠