Kun je met voeding autistisch gedrag positief beïnvloeden?

Laat ik beginnen met de “voedingsvraag” die vaak bij mij in de praktijk wordt gesteld: Ben je wat je eet? Kun je door anders te gaan eten een ander persoon worden. Kan ik als ouder op deze manier het gedrag van mijn kind met autisme beïnvloeden?

Het is helaas nog niet bij iedereen bekend, dat slechte voedingsgewoonte (en slaapgewoontes) een belangrijke factor kunnen zijn in het uitlokken of versterken van allerlei psychische stoornissen. Aan de andere kant, kinderen met ASS of ADHD kunnen moeilijke eters zijn. Dat brengt ongewild tekorten aan vitamines en mineralen in hun voedingspatroon. En dat kan op zijn beurt ASS gedrag versterken.

“Door onder andere het gebruik van witte bloem daalt het niveau van vitamines, magnesium en zink”

Het dieet van onze voorouders bestond uit noten, zaden, eetbare wortel- en bladgroenten, wilde dieren, vis, schaaldieren, fruit (bessen) en bonen. Veel eiwitten, vitamines, mineralen en complexe koolhydraten, weinig verzadigde vetten en evenveel omega-6 als omega-3 vetzuren.
Na de landbouw revolutie gingen we meer granen eten. Daardoor verminderde de inname van groenten en fruit. Dus minder vitamines en mineralen. Ook de vetinname veranderde, maar daar in een ander artikel meer over. Anders wordt het wel een heel lang en onoverzichtelijk verhaal.
Na de industriële revolutie worden er nieuwe bewaar- en productie methoden geïntroduceerd, waardoor producten goedkoop over lange afstanden kunnen worden vervoerd. Goed voor de economie, maar het gebruik van geraffineerd zetmeel en suiker nam ook toe. Door onder andere het gebruik van witte bloem daalt de inname van vitamines, magnesium en zink.
Door verdere uitbreiding van de  internationale voedselhandel, worden synthetische vitamines ontdekt, almede de additieven. Dit om voedsel goedkoper te produceren en langer houdbaar te maken. De inname van bewerkte voeding neemt steeds meer toe. Kijk maar eens in de supermarkt rond. De koelcellen op de groenteafdeling worden gedomineerd door het aanbod bewerkte voeding. Dit geeft een hogere inname van meer verzadigde (trans)vetten , zout en suiker, additieven en minder vitamine en mineralen. Is dat erg? Is dat zo erg? Nou, niet wanneer je af en toe doet bewerkte voeding eet. Wel wanneer je toch al laag in je vitamines en mineralen zit. Of wanneer je spijsvertering niet optimaal werkt. Wat zeer veel voorkomt bij kinderen met ASS!

“Door tekorten aan vitamines en mineralen kunnen gedragsveranderingen ontstaan”

Bovenstaand overzicht geeft aan, dat  de veranderingen in onze leefwijze ook rigoureuze gevolgen heeft gehad voor onze manier van eten. Door insluipende tekorten aan vitamines en mineralen kunnen gedragsveranderingen ontstaan. Denk daarbij aan gedragsproblemen als prikkelbaarheid, nervositeit, angst, boosheid, labiliteit, depressies, vermoeid, traag reageren, slecht kortetermijngeheugen. Dit kunnen de eerste tekenen van gebrek aan vitamines en mineralen zijn. Verbetering van hun niveau in het bloed door een beter voedingspatroon verbetert de hersenfuncties. Hieronder geeft ik een kort overzicht van vitamines en mineralen in relatie tot gedrag.

Welke vitamines zijn van grote invloed op ons gedrag?vitaminepotje

Ons lichaam heeft verschillende vitamines nodig. De synergie / samenwerking tussen de vitamines zijn erg belangrijk. Hier bepekt ik me tot de vitamines die voor kinderen met autisme erg belangrijk zijn.

  • A: Van essentieel belang in het doorgeven van signalen in onder andere de hersenen
  • D: Al vroeg in de zwangerschap worden de hersenen en zenuwstelsel ontwikkeld. Wanneer de zwangerschap start in de herfst winterperiode (minder zonlicht, minder aanmaak van vitamine D)  kunnen er tekorten bij de moeder ontstaan van vitamine D. Tekort aan deze vitamine tijdens de zwangerschap kan leiden tot hyperactiviteit van de baby. Vooral bij de juni geboren kinderen met ASS kampen vaak met tekorten aan vit. D.
  • E: Vitamine E zorgt voor bescherming van de vetachtige substantie in ons lichaam, zoals bijvoorbeeld onze hersenen. Tekorten kunnen leiden tot coördinatiestoornissen.
  • C: Verhoogt onder andere het immuunsysteem en biedt  bescherming  tegen infecties. In onze hersenen draagt hij bij aan de productie van diverse neurotransmitters – waaronder dopamine en adrenaline – en is dus medeverantwoordelijk voor het goed verlopen van de overdracht van boodschappen tussen de cellen.
  • B: Een beperkt aantal B vitamines worden aangemaakt door goede darmbacteriën. Kinderen met ASS blijken door onduidelijke redenen over een minder goede samenstelling van deze darmbacteriën te beschikken. Wanneer deze daartoe niet meer in staat zijn, moet vitamine B deze voldoende opgenomen kunnen (en aangeboden!) worden. B vitamines zijn onder andere belangrijk voor het immuunsysteem, de concentratie, denkvermogen, coördinatie en het geheugen.
    Een andere naam voor vitamine B1 is thiamine. Vitamine B1 is noodzakelijk voor het normaal functioneren van hersenen, zenuwen (en spieren). Bij een vitamine B1-tekort ontstaan klachten als moeheid, prikkelbaarheid, geheugenstoornissen, gebrekkige eetlust, slaapstoornissen, buikpijn en gewichtsverlies.Een tekort aan vitamine B6 heeft grote gevolgen voor het functioneren van ons zenuwstelsel en ons brein. Gebrekkige inname van B6 maakt ons prikkelbaarder, neerslachtiger, bozer, vermoeider en verwarder en vermindert onze concentratie en ons geheugen. Voldoende B6 zorgt dat de opslag en verwerking van informatie verbeterd. Overigens: het eten van suikers en stress onttrekken vit B (en essentiële mineralen, zoals magnesium en zink) aan het lichaam. Studies geven aan dat foliumzuur (B11) van invloed is op subtiele stemmings- en geheugenveranderingen. Is het gehalte van foliumzuur in ons bloed te laag, kan dat zich uiten in geringe emotionele stabiliteit, gebrekkig concentratievermogen, gebrek aan zelfvertrouwen, introversie,vergeetachtigheid, prikkelbaarheid en slapeloosheid. Vitamine B6 is onmisbaar voor de aanmaak van neurotransmitters als serotonine, dopamine en norepinefrine.  Als laatste noem ik B12. Door sommige aangewezen als de missing link voor psychiatrische stoornissen.

Welke mineralen zijn belangrijk?

Natuurlijk heb je alle mineralen nodig. Mineralen helpen onder andere bij de opbouw van de cellen en de geleiding tussen zenuwen. Hieronder heb ik er een paar uitgelicht:

  • IJzer: Tekort aan ijzer kan een vermoeidheid geven, verminderen van de aandacht en hyperactief maken. Onderzoeken laten zien dat aan het ijzerniveau van kinderen met ASS “iets” kan mankeren. Er is geen eenduidigheid op dit gebied. Zo komen er te lage spiegels, maar ook te hoge ijzerspiegels uit onderzoek naar voren.
    Het frequent voorkomen van rusteloze benen (verstoort de slaap) bij kinderen met ASS kan te wijten zijn aan een ijzertekort. (Maar ook magnesium en calcium)
  • Magnesium: Magnesium heeft een grote invloed op de prikkelbaarheid. Tekorten aan magnesium worden in verband gebracht met spanning, geïrriteerdheid, stress en psychiatrische aandoeningen (angst- en paniekstoornissen). Magnesium zorgt voor o.a de ontspanning. Er zijn aanwijzingen dat suppletie met magnesium bij ASS goed werkt
  • Zink: Zink speelt onder andere een rol in het geheugen en leervermogen , bij het reguleren van de emoties en de stressrespons. Verder is zink nodig bij synthese van melatonine (slaaphormoon) Kinderen met ASS blijken vaak een laag zinkpeil en hoog koperpeil te hebben. Veel kinderen met een laag zinkniveau vinden de smaak en geur van veel eten vies. Een laag zinkpeil kan van invloed zijn op de doorlaatbaarheid van de darm. Wat weer op zijn beurt voedingsintoleranties in de hand werkt. Daarover een andere keer meer.
  • Chroom: Tekorten worden vaak in verband gebracht met stemmingswisselingen, concentratieproblemen en “snack gedrag”

Volgens mij is het antwoord op de vraag “Kun je het gedrag van kinderen met ASS positief beïnvloeden door voeding te verMarike Korenhofanderen?” Zeker, je legt een goede basis waar jullie op de lange termijn heel veel profijt van gaat hebben!

Ik ben Marike Korenhof. Sinds 2010 heb ik een eigen praktijk natuurgeneeskunde/fytotherapie. Ik begeleid moeders met een autistische zoon (6-10jr), die zich machteloos voelen door onverwachte uitbarstingen, beter te kunnen inspelen op deze buien en zo meer rust en ontspanning in het gezin te creëren.

Al tijdens de opleiding was ik verbaasd over de eenzijdige informatie die wij als patiënten/consumenten krijgen. Dat was voor mij een reden om met blogberichten te starten. In de hoop een ander geluid te laten horen, zodat jij hopelijk een meer afgewogen beslissing kan nemen over de gezondheid van jou en je kind.

2 gedachten over “Kun je met voeding autistisch gedrag positief beïnvloeden?

Gesloten voor reacties.