Gluten in je (gezonde) boterham als oorzaak van jou chronische pijn?

Wat zeg je nu? Gluten in een gezonde boterham de oorzaak van chronische pijn? Ik moet toch wat eten? Hoe kan dat eten nou de oorzaak zijn van mijn chronische pijn!?

Natuurlijk moet je eten. Maar we zijn met z’n allen wel vergeten wat gezond eten is. Kijk maar eens in een boekhandel naar de vele dieetboeken. Elk seizoen weer een nieuw dieet: het wordt steeds gekker🙃⁠

Aan de andere kant, het wordt ons ook wel heel makkelijk gemaakt om ongezond te gaan eten. En goedkoop ook.⁠
Chips die permanent in de aanbieding is, terwijl je voor je gezonde stocky zalm diep in de buidel moet tasten💶⁠

Mijn cliënten leg ik precies uit wat ze beter wel kunnen eten en wat te vermijden.⁠

Stap 1 is: varieer!⁠⁠

Groenten groeien en leven niet voor ons om opgegeten te worden. Ze zijn er voor zichzelf. Om niet opgegeten te worden hebben ze daarvoor hun eigen afweermechanismen bedacht, zodat wij ze met rust laten. ⁠Deze afweermechanismes zijn stoffen (antinutriënten) die een beetje giftig zijn. Een bekend voorbeeld daarvan is gluten in de gezonde boterham.

Natuurlijk zijn ze voor ons niet zo giftig dat we er gelijk ziek worden, maar de kunnen wel degelijk onze darmen behoorlijk irriteren! Zeker wanneer je het veel of regelmatig eet.⁠

Potverdulleme🥴⁠⁠
Denk je gezond te eten, doet je spinazie blaadje rottig.🥬⁠⁠

Wil je echt gezond eten, let op deze antinutriënten. Ze kunnen de opname van één of meerdere voedingsstoffen belemmeren. En zoals gezegd: dat ze je darm irriteren. Deze irritatie zorgt ervoor dat je immuunsysteem (chronisch) getriggerd wordt.
De basis voor het ontwikkelen van chronische (pijn)klachten!
Oeps, dat klinkt niet goed.

Een paar voorbeelden van antinutriënten zijn:⁠
📌 Lectine (peulvruchten)⁠
📌Fytinezuur (graanproducten)⁠
📌Gluten (graanproducten)⁠
📌Caseine (melkproducten)⁠⁠

Om hier minder last van te hebben kun je je voeding slim combineren en bereiden. Dan heb je minder last van deze antinutriënten. En natuurlijk door volop te variëren.⁠ ⁠
Heb je al last van chronische klachten. Dan is het verstandig om deze producten tijdelijk even niet meer op het menu te zetten. In de tussentijd heb je tijd om met therapie je darm weer te laten herstellen.

Wanneer je ook nog de 80%-20% regel toepast, (80% gezond eten 20% minder gezond) dan is er heus ruimte voor een gebakje of zakje chips🤗

Wie ben ik?

Marike Korenhof

Ik ben Marike Korenhof, pijntherapeut en ervaringsdeskundige in chronische pijn. Sinds 2010 heb ik een eigen praktijk natuurgeneeskundige, kruiden- en orthomoleculair therapeut. Al tijdens mijn zes jarige opleiding was ik verbaasd over de eenzijdige informatie die wij als patiënten/consumenten krijgen over onze gezondheid. Dat was voor mij een reden om met blogberichten te starten. Ik hoop een ander geluid te laten horen, zodat jij een meer afgewogen beslissing kan nemen over je natuurlijke herstel van chronische pijn.

Nieuwsgierig? Wellicht is het pijnherstelplan iets voor jou! Maak eens een vrijblijvende afspraak voor een gratis sessie.

Wil jij mij eerst wat beter leren kennen? Je kunt mij volgen op verschillende socials. Het actiefst ben ik op Instagram. Hopelijk zie ik je daar!